نوشته شده توسط : محمد سلحشوری

زمانی که بحث امور اقتصادی کسب و کار پیش می‌آید، خدمات زیادی می‌توانند در بهینه‌سازی این امور تاثیر داشته باشد.

این یک محتوای تخصصی است و جز خدمات و یا اطلاعات ما محصوب نمی شود و در پایان منبع آن درج شده است لطفا منابع را بررسی نمایید...

 

زمانی که بحث امور اقتصادی کسب و کار پیش می‌آید، خدمات زیادی می‌توانند در بهینه‌سازی این امور تاثیر داشته باشد. مدیرانی که می‌خواهند موجودی و نقدینگی کسب و کار خود را مدیریت کنند و بازدهی آن را به حداکثر برسانند، باید برای افتتاح بخش حسابداری و حسابرسی خود برنامه داشته باشند؛ چرا که این دو امور، مستقیما بر نقدینگی کسب و کار تاثیر دارند و می‌توانند تا حد زیادی روی عملکرد و بازده آن تغییر ایجاد کنند. به همین دلیل است که عمده کسب و کارها در سال‌های اخیر به دنبال استخدام افراد متخصص در این زمینه بوده‌اند.

سوالی که در ذهن اکثر مخاطبان این زمینه شکل می‌بندد، این است که خدمات حسابداری و خدمات حسابرسی چه تفاوت‌هایی دارند؛ از آنجایی که نام آن‌ها تا حد زیادی به یکدیگر شبیه هستند، ابهامات در این زمینه به وفور مشاهده می‌شود. در صورتی که به آگاهی از تفاوت خدمات حسابداری و حسابرسی تمایل داشته باشید، بهتر است ابتدا مفهوم هرکدام را بدانید. ما در این مطلب قصد داریم با ارائه اطلاعاتی از خدمات حسابداری و حسابرسی، اشاره‌ای مختصر به مفهوم هرکدام داشته باشیم و تفاوت‌های هرکدام را نام ببریم. برای آگاهی از این مطالب، با ما همراه باشید.

خدمات حسابداری چیست؟
شاید تا به حال آگهی‌هایی مبنی بر درخواست کسب و کارها برای استخدام کارشناس حسابداری را مشاهده کرده باشید. تعداد زیاد تقاضای کسب و کارها برای استخدام حسابدار نشان می‌دهد که این حوزه تا چه اندازه‌ای برای آن‌ها مهم است؛ چرا که مطمئنا استخدام حسابدار و عقد قرارداد حسابداری با شرکت خدماتی هزینه‌هایی به همراه دارد که کسب و کار به هر قیمتی حاضر به پرداخت آن‌ها نیست. حال که تمایل کسب و کارها برای استخدام چنین افرادی وجود دارد، مطمئنا این امور تا حدی برای آن‌ها ارزشمند است.

خدمات حسابداری به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که کارشناس حسابداری کسب و کار، برای ثبت تمامی تغییرات اعمال شده در نقدینگی کسب و کار انجام می‌دهد. به طوری که حسابدار تمامی ورودی و خروجی‌های نقدینگی کسب و کار را به صورت کتبی ثبت می‌کند و از آن‌ها اسنادی معتبر می‌سازد. این اسناد در مواقع بسیاری می‌توانند برای مدیران کاربردی باشند و از وقوع مشکلات و اتفاقات ناگهانی در کسب و کار جلوگیری کنند؛ چرا که در آن فاکتور تمامی خروجی‌ها ثبت می‌شوند و عموما افراد مسئول باید برای تمامی این خروجی‌ها جوابی قانع‌کننده داشته باشند.

با توجه به این موارد، امکان هرگونه کلاهبرداری و دزدی در کسب و کار از بین می‌رود و در صورت وقوع یک کلاهبرداری، می‌توان به سادگی مبلغ از دست رفته را پیگیری و عامل آن را پیدا کرد. همچنین مدیران کسب و کار این توانایی را دارند تا اسناد حسابداری را بررسی کرده و با پیش‌بینی مشکلات احتمالی در آینده، برای جلوگیری از وقوع آن‌ها برنامه بریزند. این مزایا به تنهایی عواملی هستند که می‌توانند کسب و کار را در مسیر پیشرفت و موفقیت هدایت کنند. در ادامه، مفهوم و کاربرد خدمات حسابرسی نیز شرح داده می‌شود.

خدمات حسابرسی چیست؟
یقینا بعد از اینکه اسناد و مدارک مربوط به امور حسابداری به دست مدیر کسب و کار رسید، این پروسه تمام نمی‌‌شود؛ چرا که این حساب و کتاب‌ها نیازمند رسیدگی هستند و باید بیشتر مورد بررسی قرار بگیرند. بهترین اقداماتی که می‌توانند این حساب‌ها را مورد بررسی قرار دهند و به آن‌ها رسیدگی کنند، خدمات حسابرسی هستند که امروزه می‌توان یک بخش جداگانه و مخصوص برای حسابرسی در کسب و کارهای بزرگ مشاهده کرد. به احتمال زیاد تا پیش از این، از مفهوم این خدمات آگاهی نداشته‌اید؛ بنابراین بهتر است ادامه متن را با دقت مطالعه کنید.

خدمات حسابرسی مجموعه اقداماتی هستند که در راستای بررسی و رسیدگی به تمامی پرداخت‌های انجام شده و سازگاری آن‌ها با قوانین کسب و کار انجام می‌شوند. با وجود این اقدامات، انتظار می‌رود خروجی‌های حساب بانکی کسب و کار کاملا در چهارچوب باشند و احتمال هرگونه کلاهبرداری به حداقل برسد؛ چرا که امور حسابرسی کسب و کار همواره به این تراکنش‌‌ها واکنش نشان می‌دهد و از مسئول این پرداختی‌های انجام شده تقاضا می‌کند تا در مقابل این هزینه‌ها جوابگو باشد و از اقدامات خود در این زمینه دفاع کند.

با این وجود، ضمن اینکه امنیت حساب‌های بانکی کسب و کار بالا می‌رود، مدیران کسب و کار نیازی به پیگیری این حساب‌ها ندارند. بخش حسابرسی کسب و کار به صورت مستقل تمامی پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد و در صورت نیاز، مدیر کسب و کار را در جریان تحقیق‌های انجام شده قرار می‌دهد. مسلما اگر یک کلاهبرداری و سوء‌استفاده در امور اقتصادی کسب و کار اتفاق بیفتد و امور حسابرسی از آن آگاه باشد، اولین اقدام آگاه‌سازی مدیر خواهد بود؛ چرا که فرد متهم ممکن است اقدامات دیگری نیز در این زمینه انجام داده باشد که مدیر از آن‌ها اطلاع ندارد.

خدمات حسابرسی و حسابداری چه تفاوت‌هایی دارند؟
حال که مفهوم و کاربرد هرکدام از این خدمات پی بردید، مسلما خودتان نتیجه‌گیری‌هایی در مورد تفاوت آن‌ها داشته‌اید. بسیاری از کسب و کارهای بزرگ برای بهبود بخشیدن به فعالیت خود، از خدمات حسابداری و حسابرسی بهره می‌برند؛ زیرا می‌دانند هرکدام از این خدمات، می‌توانند مکمل یکدیگر باشند و در کنار یکدیگر بهترین عملکرد را در کسب و کار رقم بزنند. به همین علت توصیه می‌کنیم در صورتی که توانایی مالی و شرایط بهره‌مندی از خدمات حسابداری و حسابرسی به صورت همزمان را داشتید، بهتر است از هیچ اقدامی برای بهره‌مندی از آن‌ها دریغ نکنید.

اولین تفاوتی که میان هر دو خدمات وجود دارد، در مورد اهداف است. خدمات حسابداری در راستای ثبت ورودی و خروجی‌های کسب و کار انجام می‌شود تا مدیر کسب و کار بتواند روند تصاعدی یا نزولی آن را مورد بررسی قرار دهد. به همین دلیل حسابدار موارد ذکر شده را به ثبت می‌رساند و گزارشات روزانه و هفتگی امور مالی کسب و کار را در قالب اسناد و مدارک کتبی نگهداری می‌کند. در هر زمانی که مدیر کسب و کار تمایل داشته باشد، می‌تواند به این اسناد و مدارک دسترسی پیدا کند و اطلاعات مورد نیاز خود را به دست بیاورد.

از این رو، خدمات حسابرسی هدفی جز رسیدگی به امور مالی و تراکنش‌های حساب بانکی کسب و کار ندارد. چنانچه امور حسابداری و حسابرسی کسب و کار با یکدیگر همکاری داشته باشند، کارشناسان حسابداری تمامی مدارک و اسناد را به حسابرس کسب و کار تحویل می‌دهند؛ کارشناس حسابرسی نیز تمامی آن‌ها را با دقت کامل و جزئیات بررسی می‌کند تا هیچ اشتباهی در کار وجود نداشته باشد. در واقع خدمات حسابداری در صورتی کاربردی و مفید خواهد بود که اطلاعات و اسناد رسمی از کسب و کار در اختیار کارشناسان متخصص آن قرار بگیرد.

شرکت ارائه دهنده خدمات حسابداری و حسابرسی
در این مطلب، تفاوت خدمات حسابداری و حسابرسی به صورت کامل بیان شد تا در این حوزه ابهاماتتان از بین برود. یقینا اگر به دنبال یک ارائه‌دهنده معتبر و قابل اعتماد خدمات حسابداری و حسابرسی در ایران باشید، کارتان دشوار است؛ به خصوص از آنجایی که اخیرا صدها شرکت خدماتی در این زمینه تاسیس شده‌اند.

شرکت رایان محاسبان به عنوان معتبرترین شرکت خدمات حسابداری، حسابرسی، مالی و مالیاتی در ایران، حاضر است تا امور مختلف کسب و کار شما را مدیریت کند. سابقه 22 ساله این شرکت معتبر باعث شده تا کسب و کارها همواره همکاری با تیم اجرایی رایان محاسبان را در اولویت خود قرار دهند و از ارزش خدمات این شرکت آگاه باشند. برای اطلاعات بیشتر، سایت رایان محاسبان در اختیار شماست.

منبع: https://snn.ir/fa/news/1003414/%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D8%AE%D8%AF%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%88-%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%A8%D8%B1%D8%B3%DB%8C



:: برچسب‌ها: خدمات حسابداری ,
:: بازدید از این مطلب : 182
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 24 فروردين 1401 | نظرات ()